Olá Brasilía!

Okej, så här är läget. Jag är i Brasilia och här ska jag leva och bo under de närmsta fyra och en halv månaderna. Ibland blir jag skräckslagen när jag tänker på't. Ibland glad eller till och med överförtjust. Ibland lite ledsen och homesick fast bara lite än så länge faktiskt. Just nu bor vi i en lägenhet som vi får hyra av en brasiliansk vän, Jeffersons, mamma. Här finns utmärkt WIFI så det är lätt att hålla kontakt med omvärlden vilket gör att någon hemlängtan inte riktigt har satt in än. Tror jag i alla fall.
 
Vi startade vår resa i fredags kväll med vårt första flyg till München. Vi spenderade ungefär två timmar på Arlanda innan flyget gick och samtliga timmar spenderade vi alla på varsina ställen i väntsalen med telefonerna tryckta mot öronen för ett sista hejdå. Sen for vi. Vårt första stressmoment under resan var bytet mellan planen i München men en och en halv timme räckte bra och väl mellan planen. Vi hann till och med surpla lite kaffe medan vi väntade. Flyget vidare till Sao Paulo gick fint även det. Till er som jag sa att resan bara skulle ta sju och en halv timme, det var innan jag kom på att räkna med tidsskillnaden. Elva timmar tog det att flyga ner! Men det gick snabbt och smärtfritt tyckte vi alla, vi underhöll oss med musik eller film från de små TV-apparaterna och sov mest. Vilket kanske var bra. För i Sao Paulo började problemen. Vi hade lite mindre än två timmar på oss att byta till det anslutande flyget till Brasilia och nu vet vi att det inte räcker till. Eftersom min väska inte dök upp på bandet så tog det ännu längre tid. Som tur var så fick vi biljetter till ett annat flyg som skulle gå fem timmar senare. Tur det! Vi lade oss på några bänkar och tog en tupplur och resten av resan gick lugnt till. Dock är min väska fortfarande på villovägar i världen men jag håller tummarna för att den ska hitta hit om en inte alltför lång framtid. Tur att jag är här med två brudar att sno kläder och annat av. Både jag och Emma hade övervikt och fick betala en tusenlapp var, riktigt göttigt.
 
Vi har redan hunnit med att göra en massa saker så det känns nästan som att vi har varit här längre än våra två dagar. I fredags var vi på en slags klubb på kvällen och lyssnade på olika band som spelade brasiliansk musik. Dock somnade vi nästan stående runt tolv-snåret så vi bad Antenor, en utav lärarna här som hade följt oss dit, att köra hem oss.
 
Igår promenerade vi runt i våra kvarter sen blev vi upplockade av Jefferson, en brasiliansk student som har varit i Örebro ett år, som ville ta med oss till sjön. Världens största, konstgjorda sjö. Som TYVÄRR inte är så badvänlig, bara på vissa ställen, och det var ett utav dessa ställen han och hans fru Elaine tog med oss till. Jag, Emma och Marina fick skvalpa runt i det högst behagliga, söta vattnet och sen satt vi kvar och kikade på solnedgången. Vi körde vidare till ett veganskt café för att spisa lite typiska brasilianska rätter, veganstyle, och sen fortsatte vi till en öppen jazzfestival där vi lyssnade på ett amerikanskt band som spelade gammjazz.
 
Idag har vi varit väldigt mycket hemma och haft det gött. Antenor kom förbi på lunch och sen dess har vi bara slappat och sjungit lite kör tillsammans. Senare ikväll ska vi hem till Kajsa som har varit i Brasilien under ett års tid, hon far tillbaka till Sverige imorgon så vi vill passa på att träffa henne.
 
Imorgon ska vi på ett informationsmöte på skolan vid tiosnåret. Vi får se hur våra jetlaggade huvuden ska orka med det. Mötet kommer förmodligen endast att hållas på portugisiska men vi tänker att det är en bra chans att träffa andra utbytesstudenter som säkert också kommer att vara där.
 
Man blir väldigt trött i huvudet av att prata på "främmande" språk hela dagarna även om det nu funkar bra med engelska. Rätt vad det är så byter jag till svenska utan att jag tänker på det själv. Tokigt.
 
Nu blev det mycket att läsa för er så därför ska jag avsluta med något att titta på. Det ni ser är:
Emma på flygbuss. Marina på flyggbuss. Emma och Marina diskar. Första frukosten - havregrynsgröt. Den "lilla" avokadokärnan. Meditering med munspel. Enjoy och boa noite!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2013-08-11 | 23:24:43 | Dagliga | 0 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback