Styrelser hit och dit

Jag har börjat att engagera mig lite mer här och var i mitt liv. Numera ska jag axla titeln som sekreterare i musiksektiones styrelse samt sitta med i Joybells styrelse som ekonom och vara social stämchef för altstämman. Hitills är det bara roligt. Det känns fint.
 
På tal om något helt annat så läser vi en riktigt intressant bok den här veckan i pedagogiken, I en klass för sig av Fanny Ambjörnsson. Fanny har följt två tjejgrupper från olika gymnasieprogram i ett års tid och för diskussioner kring hur vi tjejer "blir kvinnliga" och vilka faktorer som spelar in. Bland annat så pratar hon om etnicitet, genus och klass. Rätt ofta har jag känt mig träffad när jag har läst boken, till och med blivit arg ibland. Jag har försökt tänka tillbaka till min gymnasietid, hur jag tänkte och tyckte då, och tycker att "jag bara var mig själv". Fast så enkelt är det nog inte ändå. Om det är något som man har kommit fram till under den här första delkursen i pedagogiken så är det att det i princip inte finns något som heter "vara sig själv". Om man drar det hårt. Och när man är mitt uppe i det själv, som på gymnasiet till exempel, då är man redan så inkörd i de mönster och roller som finns att man inte reflekterar över att man reagerar, gör och tänker på ett visst sätt. Det är lite läskigt fast sjukt intressant. Jag har verkligen fått mersmak av den här Fanny så jag ska se till att köpa en annan av hennes böcker som Emma rekommenderade, Rosa - den farliga färgen. Fanny kommer även och har en föreläsning på campus den sjunde november och det har jag redan bokat in i kalendern. Spännande att höra henne tala i egen hög person.
 
Det var allt för mig denna mysregniga onsdag. Yoga ikväll samt lite plugg på det, sen hopp i säng.

2012-09-26 | 16:46:23 | Dagliga | 1 Kommentarer


Kommentarer från er söta läsare.


» Johanna

Härligt med ansvar! :D Jag höll på att skriva "vad duktig du är som tar dig an styrelseuppdrag" men det kändes lite ofeministiskt helt plötsligt!

Kram!

Svar: Haha, Johanna, vad fin du är! Heja oss kvinnor!
Amanda

2012-09-27 // 00:13:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback