Kärlekssemester

Och så var det äntligen dags för min födelsedagspresent från John, kryssning till Riga. Ett väldigt mysigt sätt att avrunda vår sommar tillsammans nu när skolstarterna kommer allt närmare och allt packande börjar.

Allt började i söndags då vi fick skjuts av Johns mor till Frihamnen där M/S Festival väntade. Eftersom John hade skrivit ut bekräftelsen så kunde vi ta ut våra biljetter själva och snabbt och smidigt glida förbi den långa kön till incheckningen och gå ombord på båten. Min gubbe slår alltid på stort och gillar att överraska, denna gång genom att boka "Romantikpaketet" vilket betydde en utav de större hytterna med dubbelsäng och buffeér till både frukost och middag. Champagnen flödade...

Vi åt god middag och spenderade kvällen med att utforska båten och ha trevligt i varandras sällskap. Vi kom fram till Riga klockan tio på måndagsmorgonen. Jag hade kollat upp vädret i förväg, 29 grader och molnigt löd prognosen, men vi möttes av minst 35 grader och stekande sol. Vår dag i Riga blev varm och svettig. Vi strosade bara i den äldre delen, gamla stan, och kikade i små butiker och var på marknader. Den största marknaden låg på andra sidan gamla i stan i fyra enorma hangarer, gamla garage för seppelinare, och man kunde hitta allt från kryddor, fisk, ost, skor och kläder. Eftersom det var svalare inomhus så var det där all mat fanns men marknaden fortsatte utanför med massor av stånd med egenodlad frukt och grönsaker. Och såklart, ännu mer kläder, smycken och skor. Granne med marknaden låg Rigas motsvarighet till NK, Stokkman, där vi också tog en liten runda. Vi åt lunch på en pizzeria som hade den godaste pizzan jag ätit. Lagom med grejer på, lagom tunn och krispig botten. Som om man hade gjort den själv. Vi fortsatte att strosa runt lite som vi ville och tog en glass i skuggan innan det var dags att gå tillbaka till båten.

Så fort vi kom in i hytten slängde vi av oss skorna och lade oss på sängen för att vänta på att våra fötter skulle gå tillbaka till normal storlek. Värme och kullerstensgator går inte ihop under en hel dag, inte om man har tunna tygskor utan sula eller träskor med stenhård sula... När båten började kryssa gick vi till taxfreen, köpte lite godis (inget sprit på hela resan, kan ni tänka er) och gick upp på däck och satte oss i solen. Det var ljuvligt med lite svalkande fläkt till skillnad från blåsten i stan som var varm. När våra magar började kurra tog vi en dusch och fräschade till oss innan vi gick bort till middagen. Ju längre kvällen led ju värre blev vädret och lagom till vi skulle lägga oss gick vågorna höga och båten kränge fram och tillbaka. Vi låg i sängen och jämrade oss med onda guppande magar så innan vi somnade tog vi båda en åksjuketablett. Båda klarade sig från att hänga över toan...

När väckarklockan ringde morgonen därefter var vi tillbaka i Stockholms molniga skärgård på betydligt lugnare vatten. Och utan åska. Vi gick i hamn vid halv tio och tog bussen in mot stan. Klockan ett skulle jag träffa fina Teggan och Annika vid Slussen så eftersom jag och John hade lite tid att döda satte vi oss på ett fik i sköna fåtöljer med varsin dricka. Han med en tidning och jag med en bok.

2010-08-18 | 12:44:01 | Dagliga | 0 Kommentarer

Kommentarer från er söta läsare.